Indskoling

Fastelavn

Fastelavnskoncert (Gratis)

Dato: 27. februar kl. 13

I anlednings af fastelavn har Folkekirkens Skoletjeneste på Bornholm inviteret et professionelt, ungt og dynamisk barokorkester Camerata Øresund (https://www.youtube.com/watch?v=IhvO3e2juZQ) til Bornholm for at give fastelavns koncert for børnehaveklasserne + 1. og 2. klasse på Bornholm.

Barokorkesteret Camerata Øresund opfører stykket Camerata og Katten i Tønden om Peter Pirat og hans berømte kattetarmseorkester begiver sig frygtløst ud i eventyret om søulken Vivaldi på de 7 verdenshave.

Camerata Øresund spiller en lille times underfundigt program med alt fra fugle, katte og torden og lyn – i musik!

Programmet er tilrettelagt, så eleverne aktivt kan deltage.


Stykket.

Katten Inger leder os trygt igennem strabadserne fra storm til tænderskærende kulde, sommerregn så sød som fredagsslik, gamle æsler, en hund og katten Biber.

En koncert, hvor musikken er klædt ud som dyr og vejr-fænomener og lign. Vi fortæller med ord, musik og gestik historien om sørøveren Vivaldi og hans kattetarme-orkester. Hvorfor skrev Vivaldi musikken til “Vinteren”? Og hvordan kom katten egentlig ind i tønden?”.
Store som små bliver guidet igennem de barokke toner, og sammen prøver vi at komme musikken nærmere.


Når eleverne kender til musikken på forhånd, bliver deres koncertoplevelse endnu stærkere og mere vedkommende. Lyt derfor forhånd til dele af Vivaldis de 4 årstider (Link nedenfor)

 

Afslutningsvis improviseres der over fastelavnssangene.

Læringsmål:

·     At åbne elevernes ører og sind i mødet med den klassiske musik, hvor Camerata Øresund vægter fantasi, fascination og fortolkning i forestillingen.

·     Får viden om aktiv lytteadfærd ved levende fremført musik.

·     Lytte og genkende konkrete temaer i musikken, der er knyttet til fortællingen.

·     Klappe/imitere rytmer i takt med musikken.

·     Genkende klangen af og navngive klassiske instrumenter.

·     Opnå kendskab til instrumenter som man særligt brugte i barokken (eks. cembalo, lut/theorbe).

·     Skelne mellem forskellige former for lyddannelse på instrumenter.

·     Yderligere: Hvilke associationer og fabuleringer kan den klassiske musik sætte i gang hos eleverne.

Koncertprogram

Om Vivaldis de fire årstider:
En af de tidligste anvendelser af musik var i akkompagnement af teatralsk dans og historiefortælling, så det er naturligt, at komponister fra tid til anden producerede det, vi kender som "programmusik" - musik skrevet til at skildre begivenheder, aktiviteter eller stemninger som sådan som pastorale scener eller storme. Musik der repræsenterer stemningen i de fire årstider har altid været populær, men ingen skulle udforme det i så præcise billeder som Antonio Vivaldi i sine Fire årstider -koncerter.

Som et beskrivende grundlag for sine fire sæsoner tog Vivaldi fire sonetter, der
tilsyneladende var skrevet af sig selv. Hver af de fire sonetter er udtrykt i en koncert, som igen er opdelt i tre sætninger eller ideer, afspejlet i de tre bevægelser (hurtigt ,langsom, hurtig ) af hver koncert. Det er tilrådeligt, i hvert fald i de første gange man lytter, at følge sonetter og musik sammen, for de er bundet sammen i et omfang, der sjældent høres i andre programmatiske stykker, enten i barokperioden eller efterfølgende

1. sats:
Forår med fugle:
https://www.youtube.com/watch?v=IGR59ODOMUA

2. sats: Søvnig forårsdag, summende fluer og hyrdens hund der gør og gør..
3.20:
https://www.youtube.com/watch?v=IGR59ODOMUA

Sommer storm! :
16.34
https://www.youtube.com/watch?v=IGR59ODOMUA

Isvinter, tænderne klaprer og isen revner!
29:40
https://www.youtube.com/watch?v=IGR59ODOMUA

Vinterens regndråber/fredagsslik sangen:
32:50
https://www.youtube.com/watch?v=IGR59ODOMUA

Sorg og livsmod

0.  – 2. klasse

Et projekt om sorg og handlekompetence.

Hvert år rammes et stort antal børn af sorg. Det kan enten skyldes, at de mister en af deres nærmeste; at en i familien rammes af alvorlig sygdom; at der er opbrud i familien pga. fx skilsmisse, eller at en eller flere af de voksne i deres nærmeste familie er tynget af misbrug af den ene eller den anden art.

Typisk er man uforberedt, når sorgen rammer og ikke sjældent har den sorgramte en oplevelse af at blive isoleret bag en mur af tavshed, fordi omgivelserne er usikre på, hvordan de skal håndtere situationen.

Med afsæt i to-tre små nyproducerede fabel-tegnefilm fra Tiny-film, der gennem årene har produceret en lang række tegnefilm til DR, sættes der fokus på,
hvordan sorg ser ud i børnehøjde; hvornår sorgen kan ramme én, og hvordan den kan håndteres af såvel omgivelserne som af den sorgramte selv.

I bred forstand er projektet et forsøg på at øge elevernes handlekompetence i deres indbyrdes relationer og i forhold til de voksne omkring dem.

Klassetrin: 1.-3. klasse
Projektperiode: Fra april 2019
Fag/emne:
Dansk og kristendomskundskab
Antal lektioner: 6-8
Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning og baggrundsstof
  • Hjemmeside med nytegnede tegnefilm om sorg.

Tilmeldings frist: 7. Januar 2019

Tilmelding: fs-bornholm.dk/tilmelding-2018-19

 

Lærerkursus 8. februar 2019: Om den nyeste sorgforskning og om de tegnefilm, der indgår i projektet.

Tilmelding: Klik her

Folkekirkens Skoletjeneste Bornholm | Mobil 30719676 | Mail kontakt@fs-Bornholm.dk | 3700 Rønne