Klassikere, der stadig kan fås

PÅ OPDAGELSE I ESBJERGEVANGELIET 1. -9. KLASSE

Kørte Kain traktor? Er Noas ark en bus? Og besøgte Gabriel Maria som en flyvende ghettoblaster? Ja, hvis man kigger på Erik Hagens store vægmaleri Esbjergevangeliet.

I Esbjergevangeliet fortolker han nemlig bibelens fortællinger i en moderne kontekst. Erik Hagens har således malet og dermed fortolket mange af de kendte fortællinger fra Bibelens historier, idet han blander dem med indtryk og holdninger fra vores moderne hverdag. Med sine humoristiske og til tider provokerende billeder har Erik Hagens skabt et værk og en fortælling, som man kan gå på vandring i og fortælle med på.

Undervisningsmaterialet er udviklet til alle trin, og alle - både store og små - vil få en god og lærerig oplevelse ved at se maleriet, som opstilles lokalt i Næstved i januar, februar og marts 2020.

 

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med baggrundsstof og elevopgaver
  • Adgang til digital version af Esbjergevangeliet
  • Tilbud om at se og gå på opdagelse i Esbjergevangeliet lokalt

TILMELDING KLIK HER

HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE MENNESKE?

Indskolingen

I dette undervisningsprojekt lærer eleverne om mennesket på alle mulige måder. De lærer om kød, blod, knogler og luftveje, men de skal også arbejde med 5 grundfølelser: glæde, tristhed, frygt, vrede og afsky. De skal lokalisere, hvor følelser kan gemme sig og give sig til kende i kroppen. Derudover skal de arbejde med, hvordan håndteringen af egne følelser påvirker relationen til andre mennesker.

 

Tilmeldte lærere modtager: 

  •  Undervisningsoplæg med lærervejledning og baggrundsstof

 

 

 

TILMELDING KLIK HER

DET HELE GÅR I FISK

Indskolingen 

Eleverne skal arbejde med fisk på alle mulige måder. De skal arbejde med tre bibelske fortællinger om fisk, lære om fisk rent naturvidenskabeligt og også fremstille kreative produkter med fisketema.

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Undervisningsoplæg med baggrundsstof, elevopgaver og forslag til kreative elevarbejder

 

 

 

 

PESACH OG PÅSKE

Mellemtrinnet

Den jødiske pesach og den kristne påske tager udgangspunkt i to forskellige fortællinger, men der er alligevel nogle lighedstræk - ikke mindst fordi Jesus fejrede pesach med sine disciple i Jerusalem.

Derfor begynder projektet i Jerusalem, hvor eleverne får kendskab til byens store betydning for både jøder, kristne og muslimer.

Herefter skal eleverne arbejde med påsken, som er en vigtig højtid for både kristne og jøder med mulighed for et udblik til den muslimske offerfest.

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Undervisningsmateriale med baggrundsstof, forslag til elevplan og elevopgaver
  • Adgang til hjemmeside med filmklip mm

TILMELDING KLIK HER

KAN DET HELLIGE MÅLES?

Mellemtrinnet 

Jerusalem er en fascinerende by, men også en ufattelig by. Ufattelig, fordi man aldrig helt forstår, hvad det er, der foregår dernede - hverken når man hører om byen i de bibelske fortællinger eller i nyhederne. Jerusalem har altid været en by i kamp. Man kæmper af mange grunde, men især kan man ikke blive enige om, hvad der er helligt og hvem det hellige tilhører. 

Men hvad betyder det egentligt, at noget er helligt? Hvordan forholder man sig til det, der er helligt for andre, men ikke for en selv? 

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Lærervejledning med baggrundsstof
  • Adgang til hjemmeside med elevhæfter, hellighedsmåler, små film og musik

TILMELDING KLIK HER

REFORMATIONEN

Udskolingen

Reformationen er en spændende og dramatisk periode i Danmarks historie med kongefejde, klassekamp og ligefrem borgerkrig. Og hele tiden en religiøs konflikt, der ligger og lurer under overfladen. Det kulminerer med reformationens indførelse i 1536, hvor Danmark går fra at være et katolsk land til at blive et evangelisk-lutherske land.

I dette undervisningsmateriale arbejder eleverne med baggrunden for reformationen og med de konsekvenser, som reformationen fik - også helt lokalt i Næstved.

Tilmeldte lærere modtager: 

  •  Undervisningsoplæg med baggrundsstof og elevopgaver

 

 

 

TILMELDING KLIK HER

HVOR LANGT KAN MAN GÅ?

Udskolingen

I dette projekt tages der afsæt i Jerusalem som helligt sted for de tre store monoteistiske religioner jødedom, kristendom og islam. Hvad betyder Klippemoskeen, Grædemuren og Gravkirken for de troende og hvilken betydning har de forskellige forestillinger om det hellige for konflikten mellem parterne på stedet? Er den primært religiøst eller politisk betinget?  

Undervejs i projektet kommer eleverne til at beskæftige sig med spørgsmålet om, hvad religion og religionernes funktion overhovedet er, og hvor langt man egentlig kan tillade sig at gå for det, der er helligt for en.

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Undervisningsoplæg med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver

TILMELDING KLIK HER

KLÆDT PÅ TIL SORG

Udskolingen

Ligesom døden er et ufravigeligt vilkår i livet, så er sorgen det også. Hvem kommer gennem livet uden at opleve sorg? Men hvordan man oplever den kan være forskelligt, ligesom det kan være forskelligt, hvordan man udtrykker sin sorg.

Projektet tager udgangspunkt i den tekstile sørgemode i Danmark, hvor eleverne stifter bekendtskab med tøjmoden i forbindelse med død og begravelse fra 1400-tallet og frem til i dag. Modebilledet er således indgangen til at tale om, at man historisk set har haft et fælles sprog, ritualer og traditioner for, hvordan man udtrykte sin sorg. 

Gennem historiske perioder bevæger eleverne sig til nutidens forskellige udtryk for sorg. Her arbejder de med cases og interviews med mennesker tæt på sorg - bl.a. en forfatter, en sygehuspræst, en imam og en ung pige, der har mistet sin far. For hvilke handlemuligheder har man, når man møder sorg og hvordan klæder mig til på til sorg?

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Undervisningsoplæg med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
  • Adgang til hjemmeside med supplerende materialer  

TILMELDING KLIK HER 

Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Parkvej 101 | 4700 Næstved