Projekter målrettet udskolingen

GÅR DET HELE AD HELVEDE TIL - et projekt om frygt og håb

7. - 9. klasse

 

Går det hele ad helvede til? Er der overhovedet nogen, der tør håbe på noget? Eller går det ligefrem bedre end nogensinde før?

Spørgsmål som disse danner udgangspunkt for dette landsdækkende projekt, der zoomer ind på den frygt for fremtiden, der synes allestedsnærværende både i nyheder, film, litteratur og samfund. Dystopierne er over os, og de er både skræmmende og fascinerede, men hvorfor fylder utopierne og håbet så lidt?

Projektet er både dansk- og kristendomsfagligt og inviterer til en refleksion over frygten og håbets betydning for den måde, mennesker lever deres liv på. Derfor går begrebsparret håb og frygt hånd i hånd i projektet, hvor eleverne skal arbejde med såvel dystopier og utopier som forestillinger om paradis og helvede i kristendom og islam - fortællinger, der siger noget om, hvad mennesker har frygtet og håbet før og nu.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsvejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
  • Nyskrevet novelle af Kenneth Bøgh Andersen
  • Brætspil med etiske dilemmaer
  • Adgang til hjemmeside

Aktiviteter:

  • Tilbud om kirkebesøg
  • Tilbud om lærerkursus med bl.a. Kenneth Bøgh Andersen den 9. september kl. 13-16 i Konventhuset, Roskilde (kursusbeskrivelse)
  • Tilbud om deltagelse i Religionernes dag den 12. september (kursusbeskrivelse)

Fag: Kristendomskundskab og dansk

Periode: November -december 2019

Lektioner: 14

Tilmelding: Senest 1. september 2019

TILMELDING KLIK HER

Husk ved tilmelding at gøre opmærksom på, om du ønsker at deltage i lærerkursus med bl.a Kenneth Bøgh Andersen den 9. september 2019 kl. 13-16 og/eller på Religionernes dag den 12. september 2019 

MÅ MAN SLÅ IHJEL? - Et projekt om etiske dilemmaer

7. - 9. klasse

 

I dette undervisningsmateriale skal eleverne arbejde med etiske dilemmaer -heriblandt om det er i orden at dræbe et andet menneske. Eleverne præsenteres for forskellige etiske tilgange til problemet og skal også forholde sig personligt til, hvilke overvejelser man kan gøre sig over dilemmaer i hverdagen.

I projektet arbejdes med udvalgte noveller, uddrag fra ungdomsromanen "Sniper" og tekster fra både kristendom, jødedom og islam.

Til projektet har vi sammen med Holbæk Teater udviklet en teaterforestilling, som levende og medrivende udfolder væsentlige dilemmaer, og som giver eleverne stof til eftertanke.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan 
  • Forslag til elevopgaver og prøvespørgsmål
  • Forslag til kreative produkter, der kan benyttes til afgangsprøven

Aktiviteter:

  • Tilbud om at se teaterforestillingen "Radikaliseret" i uge 46. Forestillingen spiller på skoler i Næstved
  • Tilbud om lærerkursus på Holbæk Teater mandag den 28. oktober 2019 kl. 14-16 (Kursusbeskrivelse)

Fag: Kristendomskundskab 

Periode: November-december 2019

Lektioner: 6

Tilmelding: Senest 1. september 2019 

TILMELDING KLIK HER

Husk at gøre opmærksom på, om du og din klasse vil se teaterforestillingen "Radikaliseret" i uge 46, og om du som lærer vil deltage i lærerkurset den 28. oktober 2019 kl. 14-16 på Holbæk Teater.

RELIGIONSFRIHED - på mission for FN

7. - 9. klasse

 

Religionsfriheden er en af de fundamentale menneskerettigheder, som de kommer til udtryk i FN's menneskerettighedskonvention. På trods af dette krænkes religionsfriheden rundt om i verden, og der er masser af eksempler på, at repræsentanter for alle de store religioner både står som krænkere og krænkede.

 

I dette projekt inviteres eleverne til at rejse rundt i verden for at tage temperaturen på religionsfriheden og rapportere til FN's sikkerhedsråd.

Det sker på en IT-platforn udviklet specielt til forløbet, hvor der vekselvirkes mellem arbejdet ved computeren og gruppedrøftelser om etiske dilemmaer samt fælles opsamlinger i klassen.

Som afslutning på forløbet skal eleverne med afsæt i en drøftelse af religions betydning give deres bud på, hvad der skal til for at skabe fredelig sameksistens mellem folk med forskellig religiøs baggrund

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med baggrundsstof og lærervejledning
  • Adgang til IT-platform med spil  

Fag: Kristendomskundskab og samfundsfag 

Periode: Kan afvikles hele året

Lektioner: 4-8 

Tilmelding: Senest 1. september 2019 

ER MENNESKET EN Ø? - Et projekt om tv-serien og begrebet SKAM

7. - 9. klasse

Hvad er skam, hvordan opstår skam, og kan skammen forsvinde? Disse spørgsmål er i søgelyset i dette undervisningsmateriale, som tager afsæt i den populære tv-serie SKAM, der skildrer en gruppe teenagere i Oslo.

Præstationspres, digital shaming, ensomhed og spiseforstyrrelser er nogle af de problematikker seriens karakterer konfronteres med, og som vækker følelser af skam. Eleverne analyserer udvalgte afsnit med særlig fokus på seriens bud på, hvordan skammen kan opløses.

Begrebet skam sættes desuden ind i en kristendomsfaglig sammenhæng, hvor eleverne arbejder med Bibelens og kristendommens forståelse af skam samt med synet på begrebet skam i andre religioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Adgang til hjemmeside med lærervejledning, baggrundsstof og elevopgaver

Fag: Kristendomskundskab og dansk

Periode: Kan afvikles hele året

Lektioner: 6

Tilmelding: Senest 1. september 2019 

NATUREN KALDER - ånd og naturlængsel i romantikken og i dag

7. - 9. klasse

 

For 200 år siden gik kunstneriske sjæle rundt og dyrkede naturen. Her fandt de ånden, det guddommelige og det, der binder alting sammen. De formidlede ånden gennem malerkunsten, musikken og litteraturen. Denne periode kaldes romantikken.

Dette undervisningsprojekt sammenholder de romantiske klassikere med moderne billedkunstnere, bloggere og digtere, der alle er optaget af naturen. Derudover skal eleverne reflektere over, hvad ånd er for en størrelse, og hvor de måske kan finde den i deres eget liv?

Med denne perspektivering søger projektet at give et anderledes aktualiserende perspektiv på den obligatoriske periodelæsning i overbygningen.

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale, forslag til undervisningsplan og elevopgaver

Aktiviteter

  • Tilbud om kirkebesøg  

Fag: Kristendomskundskab og dansk

Periode: Januar - marts 2020

Lektioner: 10-12

Tilmelding: Senest 1. september 2019

SKIBSDRENGENS FORTÆLLING - om Karen Blixens forfatterskab

7. - 9. klasse 

I dette undervisningsprojekt arbejdes der med Karen Blixens forfatterskab med særligt fokus på novellen "Skibsdrengens fortælling". Novellen om skibsdrengen Simon er en gribende historie om næstekærlighedens sande væsen. Det er en skæbnefortælling om, at det, man giver ud, kommer tilbage til én og ofte i en helt uventet form. Fortællingen er én af indgangene til forståelsen af Karen Blixens livsopfattelse og forhold til kristendommen.

I forløbet tilbydes også, at klassen kan se fortælleteaterforestillingen "Skibsdrengens fortælling - frit efter Blixen" med Anette Jahn fra Måle Fortælleteater. Her vil eleverne opleve en medrivende genfortælling af historien

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og elevopgaver

Aktivitet:

  • Tilbud om sammen med klassen at opleve fortællingen "Blå Blixen" mandag den 30. marts 2020 i Sankt Jørgens Kirke, Næstved 

Fag: Kristendomskundskab og dansk

Periode: Februar - april 2020

Lektioner: 6-8

Tilmelding: Senest 1. september 2019

TILMELDING KLIK HER 

Husk ved tilmelding at gøre opmærksom på, hvis I ønsker at opleve fortællingen "Blå Blixen" den 30. marts 2020 i Sankt Jørgens Kirke, Næstved 

Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Stationsvej 4 kld. | 4171 Glumsø